Gyári vagy utángyártott?

 

 

Az örök dilemma, megoszlanak a szakemberek és az ügyfelek véleményei is.
Ezért amolyan kérdezz-felelek módjára megpróbálunk segíteni a döntésben és eloszlatni 1-2 sztereotípiát.
 
 
A gyári alkatrész drága!
Biztos? Mihez képest? Ha egy gyári szűrő 10.000 Ft, utángyártott 2000-6000 Ft, akkor (ha csak az árát nézem) drágább, ez tény. De mit kap cserébe? A szűrő pont jó példa arra, hogyan veszélyeztetjük a gépünk üzembiztonságát.
Természetesen cégünk is forgalmaz utángyártott alkatrészeket (erről majd később értekezünk részeletesen), tehát távolról sem arról van szó, hogy a gyári alkatrészt az egekbe emelnénk, és minden más rossz. De utángyártott és utángyártott között zongorázni lehet a különbséget. Egy szűrő esetén nagyon sokan (sajnos szakamberek is) elkövetik azt a hibát, hogy "jó az hozzá ha fizikailag csereszabatos". Hát nem... Egyes (szűrőket is értékesítő) üzletek felmennek az internetre és ha a gyári szűrő külső paraméterei megegyeznek, akkor odaadják a fellelt legolcsóbb verziót.
Vannak nagyon híres és neves szűrőgyártó cégek, akik 2-3 évig kísérleteznek, mire az adott "gyári" szűrőnek legyártják az utángyártott változatát. Ennyit várnak vele, hogy a nevüket adják hozzá, ez azért jelent valamit. Ugyanannak a gyártónak akár 15-20 olyan motorolaj szűrője is lehet (és van is!), ami külső (fizikai) paraméterek alapján megegyezik az X gyár gyári szűrőjével, de egyéb paraméterei miatt ezek NEM csereszabatosak. Folyadék (motorolaj, üzemanyag vagy hidraulika) szűrők esetén vannak biztonsági szelepek például, az utángyártottak többségében ezek hiányoznak vagy más értékűek. Ezen kívül létezik olyan, hogy szűrési finomság, amivel már az ügyfelet többsége nem foglalkozik, mert nem ért hozzá, neki a boltban azt mondták ez jó. 
Szervizünk már szenvedett olyan géppel, ami rendszeresen leállt és gyenge volt. Érdekes módon egy gyári üzemanyag szűrő felrakása megoldotta a problémát. Jah, ez a gyári szűrő 3400 Ft, az utángyártott 2500 Ft volt. Még ezer forint sincs közötte...
 
De hasonló a helyzet pl. az olajakkal is. Természetesen lehet használni "nem munkagép logós" olajat, ha az valóban jó, vannak tényleg jó minőségű "utángyártott" olajak. Higyjék el, rengeteg olyan olaj van ma forgalomban, ami meg sem közelíti a ráírt specifikációt. Ha ráírom egy Trabantra hogy Mercedes, akkor már tud menni 160-al is? Nem, attól, hogy ráírom még nem lesz jobb. Munkánk során rengeteg olyan olajjal találkozunk, ahol nem értjük, hogyam mer
 
 
Nem veszek gyári csapszeget, a Józsi leesztergálja nekem a harmadáért.
Igen, szoktunk találkozni Józsi munkáival. Egy gyári csapszeg mondjuk 15.000 Ft, a Józsi megcsinálja "ötééé". És? A gyári csapszeg azért ennyi, mert speciális anyagból van, ahhoz a géphez gyártva.
 
 
Józsi is tudja azt a minőséget!
Tudja, csak nem mindíg találja el...
Sokszor előfordult, hogy a legyártott csapszeg anyaga nem volt megfelelő, ráadásul nem is megfelelően zsírozták a gépet, azért a csapszeg kopása mellett már a gém vagy az eszközfelvevő (Bobtach) csapszegháza is kapott rendesen, ennek a javítása már tényleg nem 2 forint. Olcsóbb lett volna beletenni a gyári csapot és évekig használni probléma nélkül.
 
 
Drága az 1000 Ft-os gyári olaj, ismerősöm 500-ért tud!
Igen, mi is tudunk!!! Sőt, 400-ért is tudunk adni, kapugaranciával. (Természetesen csak vicc, nem fogunk adni, pedig tudnánk, lenne rá beszállító). 
Ahogy már említettük, nem csak az a lényeg, hogy rajta legyen a kannán az, hogy pl. 15w40. Az csak egy adat, egy viszkozitás. A 15w40 után kell lennie vagy 10-15 sornak, ami az átlag embernek semmit sem jelent, na pont az a lényeg!
Keressen rá egy bármilyen neves olajforgalmazó cég termék listájára. Nem akarok reklámot, megtettem most én is, az egyik "benzinkutunk is van" olajos cégnél több mint 10(!) fajta 15w40 van. Vajon miért? Unatkoznak? Azért, mert az olajak mögött egyéb specifikációk és adalékoltségok vannak, ezek általában hiányoznak a Noname termékekből (tisztelet a kivételnek). Ezek a forgalmazók vállalják azt, hogy ha olaj probléma miatt milliós kár keletkezik a motorban, akkor megtérítik. És ez nem csak blabla. 
És hogy egy saját példát is mondjak: évekkel ezelőtt egy ideig (ameddig a Doosan nem tudott adni gyári olajat) a Doosan DX225-255-300 szériákban próbálkoztunk motorolajakkal. Több gyártó több termékét is kipróbáltuk. Csak az egyik ötbetűs forgalmazó (nem mondom meg a nevét, nehogy reklám legyen) E7 besorolású olaja vált be, az összes többit "ette a motor". Pedig volt közötte olyan is, aminek a liter ára nettó 2000 Ft felett volt...
 
 
A Józsi szokta hozni az olajat, az MTZ-ben is ezt használják, semmi baja nem volt.
Akkor ez azt jelenti, hogy jó a 10-15 milliós gépbe is? Ugye nem kell válaszolnom rá...
 
 
Nincs is olyan, hogy gyári alkatrész, mindenki veszi valahonnan!
Van benne némi igazság. Természetesen pl. a Bobcatnek sincs olajfinomítója, szűrő, -csapágy vagy éppen üveg gyára. Minden gépgyártó (hasonlóan a személyautókhoz) beszállítókkal dolgoztat. A beszállítóktól követeli meg, hogy az adott termék megfeleljen az elvárt ár/érték arányhoz. Ennek megfelelően van, hogy egy gépgyártó akár 1-2 évente beszállítót vált. Ezt az ügyfél nem mindíg veszi észre, ugyanolyan vagy hasonló kinézetű alkatrészt kapja. De a gépgyártó ez alapján vállal garanciát, mert az általa adott alkatrész tudja azt a szintet amit Ő elvár magától és másoktól is. 
Elég csak visszagondolni az elmúlt időszak személyautó iparában felbukkant visszahívási akciókra. Ezek egyrészt életvédelmi okokat is szolgálnak (pl. légzsák problémák), de volt olyan is, ahol egy adott alkatrész hamarabb kopott a kelleténél. Itt inkább bár az image-ról van szó, nem balesetveszélyes alkatrész esetén "csak" a jóhír megőrzése a tét, ne gondolja azt a vevő, hogy XY autógyár alkatrészei hamar tönkremennek.
 
 
Most akkor gyári vagy utángyártott?
Mivel hivatalos képviseletei vagyunk jónéhány terméknek, ezért nekünk is fontos, hogy gyári legyen.
De ha már nem gyári akkor JÓ minőségű utángyártott, ebben is tudnak segíteni kollégáink. Fontos, hogy mi csak olyan alkatrészt adunk (akár gyári akár nem), amit mi is beletennénk a saját gépünk be. Tudnánk, de nem akarunk 600 forintos olajat adni egy 10 milliós gépbe. Ahogy nem akarunk 20.000 Ft-os gumit sem adni, pedig higgye el, lenne rá bőven forrásunk...
 
 
Honnan tudom, hogy jó minőségű-e az utángyártott? 
Na ez a nehéz dolog... Érdemes körbenézni, akár interneten is utána olvasni az adott olaj, szűrő vagy tömités gyártónak, mit írnak róla, mik a visszajelzések, beszállító-e valamely gyártónak, stb-stb. Ezen kívül érdemes több szakember tanácsát is kikérni.
Bár önreklámnak tűnik, de nem az. Ahogy írtuk már korábban, mi is tudnánk adni harmad/negyed áron bizonyos alkatrészeket, de nem tesszük, csak akkor, ha annak a minősége megüt egy bizonyos mércét.